تفاوت شتاب‌دهنده با مرکز رشد چیست؟

فهرست مطالب

 

افراد در عصر حاضر با ایده‌های جذاب به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار و تجارت خود هستند تا بتوانند به طور مستقل درآمدزایی کنند. البته راه‌اندازی فعالیت و تجارت شخصی به همین سادگی‌ها هم نیست و افراد در حین راه‌اندازی با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند. عدم سرمایه کافی، کمبود تجربه در فروش محصولات یا ارائه خدمات، نداشتن راهنمایی‌های لازم در حین انجام پروژه از جمله مشکلاتی که ممکن است هر فرد صاحب ایده‌ای با آن مواجه شود.

 در همین راستا شرکت‌ها و مراکز مختلفی تحت عنوان شتاب‌دهنده و مراکز رشد پدید آمدند که به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینان تازه‌کار می‌پردازند. این‌گونه مراکز با سرمایه‌گذاری و کمک‌های راهبردی، مسیر مشخصی را برای استارت‌‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه‌کار ترسیم می‌کنند تا در حین شروع کار با مشکلات کمتری دست‌وپنجه نرم کنند و اهداف خود را سریع‌تر به مرحله اجرا برسانند.

حالا این سؤال پیش می‌آید که شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام یک برای رشد کسب‌وکارها مناسب است؟ برای دریافت پاسخ سؤالات مذکور با ما همراه باشید و این مقاله را بخوانید.

تعریف شتاب‌دهنده و مراکز رشد

اولین گام برای مقایسه دو مرکز، کالا یا هر چیز دیگر می‌بایست تعریف و مفهوم آن را به‌خوبی بشناسیم. پس قبل از بیان تفاوت مرکز رشد با شتاب‌دهنده‌ها به بیان مفهوم آن‌ها می‌پردازیم.

شتاب‌دهنده‌ها

احتمالاً از مقدمه مقاله دریافتید که شتاب‌دهنده‌ها با بیانی دقیق‌تر مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در زمینه رشد استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها نوپا فعالیت می‌کنند. شتاب‌دهنده و حتی مراکز رشد تأثیر به سزایی در رشد و به سوددهی رسیدن کسب‌وکارهای مختلف دارند. اما به‌طورکلی شتاب‌دهنده به شرکت‌هایی گفته می‌شود با در اختیار داشتن سرمایه، افراد متخصص و باتجربه به افراد و کسب‌وکارهای تازه‌کار می‌کنند تا مراحل رشد و پیشرفت را در مدت‌زمان کمتری طی کنند. البته کسب‌وکارهای نوپا پس از اینکه به سوددهی رسیدند می‌بایست در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند، بخشی از سود خود را به آن‌ها پرداخت کنند.

این دست از شرکت‌ها علاوه بر در اختیار قراردادن سرمایه مالی، از نظر تجارب و تخصص کاری نیز به مجموعه‌ها کمک می‌کنند.

مراکز رشد

هدف یا به‌طورکلی فعالیت اصلی مراکز رشد و شرکت‌های شتاب‌دهنده تفاوتی با هم ندارند و به‌نوعی می‌توان گفت که هر دو گروه به دنبال ارتقاء، رشد و پیشرفت مجموعه‌های تازه‌کار هستند. اما مراکز رشد عموماً توسط سازمان‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی و دانشگاه‌ها اداره می‌شوند. در واقع مراکز رشد با کمک سازمان‌ها و نهاد‌های رسمی به حمایت از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا می‌پردازند. گفتنی است که استارت‌آپ‌های تحت حمایت مراکز رشد، به‌عنوان بخشی کوچک از یک سازمان یا نهاد موردنظر شناخته می‌شود.

تفاوت شتاب‌دهنده‌ها با مراکز رشد

تا به این جای مقاله با مفهوم و هدف شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد آشنا شدیم. حالا در ادامه در ادامه مقاله مراکز رشد با شتاب‌دهنده‌ها را در سه مؤلفه خدمات، زمان و هزینه‌های مالی باهم مقایسه می‌کنیم.

·        خدمات

یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که میان شرکت‌های شتاب‌دهنده و مراکز رشد وجود دارد؛ نوع و ارائه خدماتی که آن‌ها به کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهند. شتاب‌دهنده‌ها به کوچک‌ترین موضوعات یا به بیانی دقیق‌تر به ریزترین مسائل استارت‌آپ‌ها نیز ورود می‌کنند و با استراتژی‌های متنوع به آن‌ها کمک می‌کنند تا سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند. به بیانی ساده‌تر شتاب‌دهنده‌ها بسته‌‌ای کامل و جامع از خدمات را به مجموعه‌های تازه‌کار ارائه می‌دهند.

برخلاف شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد در جزئیات کسب‌وکارهای تحت حمایت خود دخالت چندانی ندارند و معمولاً خدمات کمتری را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال مراکز رشد عمدتاً در آموزش‌های مدیریتی و تیم‌سازی خدمات خیلی خاصی را ارائه نمی‌دهند و بیشتر با فراهم‌آوردن امکانات فیزیکی همچون محلی برای فعالیت و زیرساخت‌های فیزیکی به مجموعه‌های تازه‌کار کمک می‌کنند.

·        زمان

 مؤلفه‌ای زمان دومین تفاوت میان شرکت‌های شتاب‌دهنده و مراکز رشد است. شتاب‌دهنده‌ها برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا در به اجرا درآوردن ایده و اهداف آن‌ها، عموماً زمان کوتاهی را در نظر می‌گیرند. در واقع شرکت‌های فعال این حوزه در یک بازه زمانی ۳ تا ۶ماهه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند و خدمات خود را به آن‌ها ارائه می‌دهند و پس از پایان زمان مذکور، ارتباط شتاب‌دهنده‌ها و کسب‌وکارها فقط در حد سهام‌دار باقی می‌ماند.

اما مراکز رشد زمان بیشتری را در نظر می‌گیرند تا استارتاپ‌ها از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند. مراکز رشد حداقل یک و حداکثر پنج سال به استارتاپ‌ها مهلت می‌دهند تا به کمک خدمات و امکانات مراکز رشد به اهداف و اجرایی کردن ایده‌های خود دست پیدا کنند. به دیگر زمان برای مراکز رشد برخلاف شتاب‌دهنده‌ها اهمیت چندانی ندارد و آن‌ها بیشتر به دنبال رشد و پیشرفت مجموعه‌های تحت حمایت خود هستند.

·        مالی

شتاب‌دهنده‌ها در کنار کمک به استارت‌آپ‌ها، خود نیز نوعی کسب‌وکار به‌حساب می‌آیند که به دنبال درآمدزایی و سوددهی هستند. به همین دلیل زمانی که خدمات خود را به یک استارت‌آپ ارائه می‌دهند با بستن قرارداد و به‌عنوان سهام‌دار، بخشی از سود استارتاپ را از آن خود می‌کنند.

اما این موضوع در مورد مراکز رشد صدق نمی‌کند و ملاک آن‌ها، کمک بیشتر به کسب‌وکارها است. در واقع مراکز رشد به‌ازای کمک به استارتاپ‌ها سودی دریافت نمی‌کنند. البته ناگفته نماند که مراکز رشد محدودتر از شتاب‌دهنده‌ها هستند و عمدتاً خدمات خود را در شهرهای بزرگ همچون تهران ارائه می‌دهند.

برای رشد کسب‌وکارها کدام یک بهتر است؟

امروزه تعداد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرده است که استارت‌آپ‌ها برای راه‌اندازی فعالیت خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. از همین رو کسب‌وکارهای نوپا با توجه سیاست‌های کلی و راهبردهای که دارند، می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. البته این موضوع به مدیران یا مؤسسان کسب‌وکار بستگی دارد. اما در کل باتوجه‌به تفاوت‌هایی که در بخش قبلی بیان کردیم؛ استارتاپ‌هایی که به دنبال خدمات جامع و کاملی هستند و سرمایه کافی برای اجرای پروژه خود ندارد، بهتر است با شتاب‌دهنده‌ها وارد همکاری شوند.

اما اگر مجموعه‌ای سرمایه کافی دارند و امکان همکاری با مراکز رشد برای آن‌ها فراهم است، مراکز رشد گزینه بهتری برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

سبد خرید